Napos úton

Kínai tudósok olyan napelemes burkolólapot fejlesztettek ki, amelyet alkalmasnak tartanak járdákhoz és kerékpárutakhoz. Az eszközöket Hong Kong „zöld kikötőjében” vizsgálták. A fejlesztők beszámolója szerint a burkolólapok elfogadható szintű napenergia átalakítás hatékonyságot, csúszásgátló tulajdonságot, hőellenállást és szilárdságot mutattak.

2019. december 10., forrás: mnnsz.hu

15% hatékonyság

Mindegyik burkolólap kilenc, 15%-os hatékonyságú, sorba kapcsolt monokristályos napelemcellából áll, amelynek becsült kimenő teljesítménye 30-40 W közötti. A kutatócsoport tájékoztatása szerint a cellákat és a hőkezelt üveget meg nem nevezett kínai gyártóktól vásárolták, és Hong Kongban szerelték össze. Két prototípust hoztak létre, mindkettőt csúszásgátló felülettel látták el. „Általánosságban elmondható, hogy a keresztirányú réteggel állatott burkolólapok csúszásgátló teljesítménye magasabb, de kevesebb napfényt engednek át. A napenergia továbbítási kapacitásukat mindenesetre 90%-osra becsülték, míg a hőállóság határát 288 Celsius fokban határozták meg, ezzel elérték, hogy az intenzív napsugárzásnak kitettség ne vethessen fel aggályokat.

Azonban az árnyékolás nélkül elvégzett kültéri vizsgálatok a vártnál alacsonyabb kimenő teljesítménnyel jártak

A kutatók véleménye szerint ez a hőkezelt üveg csökkenő fényáteresztő képességének volt tulajdonítható.

Mechanikai teljesítmény

A csoport azt állítja, hogy a napelemes burkolólap mechanikai szilárdsága és tartóssága a betonéval vetekszik. „Az eredmények azt mutatják, hogy a napelemes burkolólap képes kielégítő eredményeket elérni a napenergia átalakítás hatékonyságát, a csúszásgátlást, a tartósságot és a nyomószilárdságot tekintve, ezzel igazolta, hogy a napelemes burkolólapok képesek kiváltani a járdák és kerékpárutak burkolatát a zöld kikötőben – vonta le a következtetést a tanulmány.

A pv magazine rákérdezett a mechanikai feszültség problémájára, erre Tao Ma kutató azt válaszolta, hogy az utóbbi időkben jelentős mértékben fejlődött a hőkezelt üvegek technológiája. „A mechanikai terhelés nem jelent akadályt, mivel a hőkezelt üveg szilárdsága akár egy gépkocsi vagy akár teherautók tömegét is elbírja” – mondta. „Azonban azon a véleményen vagyunk, hogy előnyösebb ezt a technológiát gyalogutakon, kerékpárutakon alkalmazni, mint közutakon, mert ott azért a tartósság gondot okozna.”

Ma szerint a gyalogos útvonalak árnyékolása nem jelentene problémát. „Az árnyékolási effektus megoldható pár dióda beépítésével, amelyek átvezetik az árnyékba eső napelem cellák termelését” – tette hozzá. „Enélkül az egész napelem panel működésképtelen lenne, ha árnyék érné a napelem cellát. Azonban a diódákkal kiegészítés növeli a kezdeti költségeket… Az árnyékolás nem jelentene komoly problémát, mert ez megoldható műszaki megoldások segítségével.

Forrás: pv-magazine