Jó ötlet napenergiával tölteni egy elektromos járművet, amikor távolságot kell tartanunk

Van-e olyan érv, amely igazolná, hogy szolár eszközt helyezzünk el egy Tesla Cybertruck-on? Vagy csak az értékeit akarjuk hangsúlyozni? Másrészt, milyen távolságot kell holnap járművel megtennie? Tart a hatótáv korlátozottságától vagy csak általában valamitől?

2020. április 5., forrás: mnnsz.hu

Korábban nagyon könnyű volt ellenérveket felhozni a fotovoltaikus jármű ötletével szemben.

A gépkocsi szerény felületű, és a napelem naponta csak pár mérfölddel bővíti a megtehető távolságot.

Egy napelemes rendszer növeli a tömeget, több elektronikát igényel és bonyolultabb.

A napelem csak akkor termel energiát, ha süt a nap – és akkor a felforrósodott jármű hűtést igényel. Váltóárammal.

Egy jármű tetejéhez alakított és megfelelő teherbírásúvá tett napelem panel drága, nehezen javítható módja az elektromos áram előállításának.

Ezzel 2017-ben még Elon Musk is egyetértett, amikor ezt nyilatkozta: „A napelem elhelyezésének legkevésbé hatékony területe a gépkocsin elhelyezés.”

Napenergiával hajtott Cybertruck

De 2019-ben Elon Musk már nem értett egyet ezzel, és azóta előállt egy (mostanáig még be nem árazott) 2021-es Tesla Cybertruck modell opcióval, amely „naponta akár 15 mérföldet is előállít, sőt esetleg többet is” napenergiából. Musk Twitter üzenetében még hozzátette: Ha kihajtható napelemes szárnyakkal egészítjük ki, akkor naponta akár 30-40 mérföldre elegendő energiát fog előállítani. Az Egyesült Államokban a naponta megtett átlagos távolság 30.”

Azt gondolhatnánk, hogy a panelek naponta néhány mérföldet adnak, hajtják a ventilátort és segítenek a kempingezésnél.

A vírus előtt ez volt a helyzet. Most a jármű hatótáv minden távolságtartást lehetővé tevő mérföldje létfontosságú, amikor a heti élelmiszer-, csokoládé-, alkohol- és gyógyszerkészletet szerezzük be.

Napelem a tehergépkocsin – „gyökeres változás” és „adu ász alkalmazás”?

A nem mindig pártatlan döntőbíró, az Electrek meggyőződése, hogy a Cybertruck napelemes változata“a „gyökeres változás” és a Tesla új „adu ász alkalmazása”. Az Electrek azt sugallja, hogy a Tesla a „napelemes tetőknél megszerzett tapasztalatait akarja új szintre emelni azzal, hogy más kocsikba építi be”.

Más járműgyártók beépített napelemes gépkocsi-tető beépítésével játszadoznak.

Tavaly a Hyundai indította el Sonata nevű, napelemes akkumulátortöltővel rendelkező hibridjét, amely naponta két mérfölddel hosszabbítja a hatótávot.

A holland startup cég, a Light Year szerint a prototípusnál a tető és a motorháztető együttesen 50 négyzetlábnyi biztonsági üveggel borított napelem cella elhelyezését teszik lehetővé. A vállalat 450 mérföldes hatótávról számolt be jelzett, és arról, hogy napelem sorozata napfényben óránként 7,5 mérfölddel képes ezt bővíteni.

A német Sono Motors nevű startup Sion járműve olyan integrált elektromos jármű, amely 155 mérföldes hatótávval rendelkezik.

A Squad Mobility egy kisebb, napelemes meghajtású városi jármű megépítésén dolgozik.

A beépített napelemes gépjármű-tetőnek több értelme lehet egy lakókocsin vagy kisteherautón. Vagy a Marson.

A zombiapokalipszistől és a társadalmi összeomlástól eltekintve továbbra is az otthoni napelemek képviselik gépkocsija töltésének leggazdaságosabb módját.

Forrás: pv-magazine