A repülőtéri telepítések képviselik a szolár ágazat legújabb komoly irányzatát?

New York és New Jersey kikötői hatósága bejelentette, hogy tervbe vették egy 7,5 MW-os tárolási rendszerrel kiegészített 13 MW-os napelem erőmű telepítését a John F. Kennedy nemzetközi repülőtéren. Szélesebb körben körültekintve is látható, hogy az országban egyre több repülőtér ébred rá a napenergiában rejlő lehetőségekre.

2019. november 27., forrás: mnnsz.hu

Most még nem találnánk ilyet, de új trend lehet kibontakozóban a napenergia ágazatban. A hét elején New York és New Jersey kikötői hatósága közzétette a 13 MW-os napelem + 7,5 MW-os tárolási rendszer John F. Kennedy nemzetközi repülőtéren történő megépítésére vonatkozó terveit, amelynek fejlesztője a SunPower lenne.

A 13 MW-ból 6,1 MW-ot közösségi napenergia projekt részeként fognak hasznosítani, amely a kikötői hatóságok állítása szerint a legnagyobb repülőtéren elhelyezett közösségi napenergia projekt lesz. Ez elképzelhető, és határozottan lenyűgöző teljesítmény, de ez nem a leghevesebb vita tárgyát képező eredmény.

A fennmaradó termelési kapacitást a repülőtér és a kikötői hatóságok ellátásánál használják majd fel, és ez az intézkedés a John F. Kennedy nemzetközi repülőtéren várhatóan 10%-kal csökkenti a hatóság esetében az üvegházhatást előidéző gázok kibocsátását. Ez része a Hatóság által kitűzött nagyobb léptékű célnak, hogy 2025-re 35%-kal csökkentsék az üvegházhatást előidéző gázok kibocsátását, míg a hosszú távú célkitűzés az összes kibocsátás 80%-kal történő drasztikus csökkentése 2050-ig.

Akkor mi lenne a trend? Az elmúlt két év során az Egyesült Államokban három repülőtérnél lehettünk tanúi, ahogyan elektromos áram iránti igényük jelentős hányadát a helyszínen telepített napelem sorozatokkal fedezték. Októberben Pittsburgh repülőtere lett az első amerikai légikikötő, amelyet saját mikrohálózatáról látnak el árammal, részben a helyszíni napelemek termeléséből. További elsőségre vonatkozó hír, hogy a Chattanooga Városi Repülőtér lett az ország első olyan repülőtere, amely 100%-ban napenergiával üzemel, a júliusban telepített 2,6 MW-os telepítésnek köszönhetően.

A John F. Kennedy nemzetközi repülőtérhez hasonló léptékű Sacramentói Nemzetközi Repülőtér is képes elektromos áram igényének 30%-át fedezni a 2018 februárjában telepített 7,9 MW-os telepítés révén. Az összes közül a legnagyobb a szóbeszéd szerint a Washington, D.C. John Foster Dulles repülőterére érkező 100 MW-os napelem sorozat. Ez a gigászi projekt jelenleg vita tárgyát képezi a Dominion Energy Virginia vállalat és a Washingtoni Városi Repülőtér hatóságai között, a potenciális projekt megvalósíthatósági tanulmányaira vonatkozó dokumentumokat már aláírták.

A repülőterekről érkező közösségi napenergiáról szólva ne feledkezzünk meg a Wisconsin állambeli Middleton városáról, amely most dolgozik egy 5 MW-os közösségi szolár projekten a Madison Gas and Electric cég népszerű Shared Solar (Megosztott Napenergia) programjába történő betápláláshoz.

A repülőterek kézenfekvő lehetőségként választják a napelem telepítéseket. Természetüknél fogva a repülőterek több hektárnyi sík, egyenletes felszínű területből állnak, olyan területből, amelynek jelentős hányada kihasználatlanul áll. A telepítések szempontjából nem csak a terület miatt számítanak elsőrangú jelöltnek, hanem azért is, mert a repülőterek tulajdonjoga és üzemeltetése bizonyos mértékben kormányzati intézményekhez tartozik. Mivel jelentős számban akadnak városok, amelyek az összes kormányzati tevékenység megújuló energiával ellátására törekednek, ha van repülőtér az adott városban, akkor ez máris remek kiindulási pontot jelent e cél szempontjából.

Lehet, hogy véletlen az összes ilyen projekt időzítése, de valószínű, hogy nem. Valószínűbb, hogy a helyi önkormányzatok felismerték a repülőterek és a napelem erőművek között fennálló szimbiózist, és most fedezik fel e kapcsolat részleteit, hogy eleget tudjanak tenni a megújuló energia előállításával és a kibocsátással kapcsolatos célkitűzéseiknek.

Forrás: pv-magazine