A napelem megveti lábát a 2019-es Web Summit technológiai konferencián

Az idén Portugáliában, Lisszabonban megtartott és rekordot döntő eseményen a klímaváltozással összefüggésben foglalkoztak a megújulók energiákkal és technológiákkal is.

2019. november 18., forrás: mnnsz.hu

A Web Summit már november első hetében teltházas lett, összesen 163 ország 70 469 résztvevője vett részt az eseményen. Több, mint 1200 előadó váltotta egymást 22 színpadot, körülöttük 2000 start-up cég és több mint 1200 befektető. A tárgyalt témakörök bősége hihetetlen volt, az autóipartól a robotikán át egészen az egészségügyig és a politikáig terjedt. Idén a tiszta energiának külön szekciót szántak.

Prezentációjában a Google fenntarthatóságért felelős tisztviselője, Kate Brandt bemutatta a technológiai óriás klímaváltozás kezelésére vonatkozó legújabb elképzeléseit, és szerencsére nem feledkeztek meg a napenergiáról.

A vállalat legnagyobb szolár projektje – a Sunroof projekt –a tiszta energia magánkezdeményezés útján történő átvételét bátorítja azzal, hogy eszközkészletet kínál a napelem panelek megvásárlásához és telepítéséhez. Ez kéz a kézben jár a Google szénsemleges vállalattá alakulása melletti elkötelezettségével.

„Olyan hosszú távú célt tűztünk ki magunk elé, amelyet 24 x 7 szén-dioxid-mentes energiának nevezünk, ez azt jelenti, hogy ténylegesen mi akarjuk energiával ellátni a nap 24 órájában, a hét minden napján végzett tevékenységeinket szén-dioxid-mentes energiaforrásokból” – foglalta össze.

„A jövő energiaellátása (Powering the Future)” című kerekasztal megbeszélésben Jesse Moore, a feltöltős (Pay-As-You-Go) megoldásokat kínáló kenyai M-Kopa vezérigazgatója megvédte „a békaugrással elérhető lehetőséget, ahová az emberek onnan is eljuthatnak, hogy egyáltalán nem rendelkeznek hálózati csatlakozással”. „Ne úgy képzeljük el, hogy ugyanúgy fognak csatlakozni, mint mi eddig. Számtalan előrelépés történt a napelem panelek, az akkumulátorok, az Internethez kapcsolódó dolgok, a csatlakoztathatóság és a mobiltelefonos fizetések terén, amelyek a fogyasztói élményt segítik” – vélte.

A napenergia jövőjét illetően Moore és a Schneider innovációért felelős vezető tisztviselője, Emmanuel Lagarrigue egyetértettek abban, hogy ez nem pénz kérdése. „Jobban megoldhatjuk a feladatot, ha megfelelően osztjuk szét” – jelezte Moor.

„A következő 20 éven belül kétszer annyi elektromos áramot fogunk fogyasztani, mint ma. Szerkezeti vagy pénzügyi szempontból nem tehetjük meg, hogy a hálózatot megszorozzuk kettővel” – mondta Moor. „Mindenki kezdi megérteni, hogy a saját energiánkat előállítani megújuló forrásokból lehetséges és olcsóbb is” – tette hozzá.

A Shell stratégiai vezetője, Ed Daniels a digitalizáció hatását taglalta. Azzal érvelt, hogy az energiarendszerek szén-dioxid mentesítésével párhuzamosan a szénhidrogének is szerepet kapnak, bár sürgette a kormányzatok szilárdabb állásfoglalását a tiszta energia vonatkozásában.

„Úgy vélem, hogy a kormánynak bátorítani kell az új technológiákat és bioüzemanyagokat, vagy a hidrogén esetében szén-dioxid leválasztást és tárolást. (…) Olyan szakpolitikákat kell életbe léptetni, amelyek lehetővé teszik számunkra és bátorítanak olyan alternatív technológiák használatára, amelyek hozzájárulnak a Föld szén-dioxid-mentesítéséhez” – fejtette ki.

Jelenleg a tiszta energia a Shell összes befektetésének kevesebb, mint 10%-át teszi ki, és Daniels említést sem tett a napenergiához hasonló megújulókról, amelyek a legfontosabb kulcsai a szükséges energiaátállásnak.

A pv magazine beszélt két napelemek iránt elkötelezett, a Web Summit eseményen résztvevő start-up céggel, amelyek kifejtették nézeteiket. „Találtunk néhány igazán ígéretes közműcéget, amellyel a jövőben együttműködhetünk” – közölte Pieter Versluijs, a hollandiai székhelyű Solar Monkey cég vezérigazgatója, ők napelempanelekhez való szoftvereket állítanak elő telepítők és közművállalatok számára, napelem panelekből álló rendszerek értékesítéséhez és nyomon követéséhez.

„A Web Summit nagyszerű alkalmat nyújt a technológiai téren zajló fejlesztések megismerésére. Lehetőségünk nyílik potenciális új partnerekkel történő kapcsolatfelvételre is” – mondta.

Versluijs szerint „Az egész szolár piac a nagyságrendi bővülés szakaszában jár, és ezt rendkívül izgalmas megtapasztalni. Ez még évekig el fog tartani, utána pedig a kapacitások és a kereslet tervezése és pufferelése fog inkább előtérbe kerülni, akkumulátorok és elektromos járművek segítségével. Mi továbbra is azon dolgozunk, hogy a napenergia legyen a világ első számú energiaforrása” – jelezte.

A szoftver mindennek a kulcsa, mivel képessé teszi a beszállítókat a rendszerek hatékonyabb megtervezésére és értékesítésére” – vélte. „Ez lehetővé teszi számukra a kimagasló kereslettel járó kihívások kezelését és a rendszerek jelentős számban történő telepítését.

Jacinto Sá, a Peafowl Solar Power nevű svéd start-up vállalat nak sikerült népszerűsítenie a cég termékét, és számos új kapcsolatra tettek szert a befektetői verseny megnyerését követően. Sá a fotovoltaikus piac szempontjából „rendkívül izgalmasnak” tartja a mostani időszakot.

„Három izgalmas új fejlesztést látok” – mondta. „Először is a megtermelt energia közvetlen felhasználását a helyi készülékekhez és okoseszközökhöz – ami pálfordulat ahhoz képest, hogy eddig a napelem kizárólag elektromos áramot állított elő, mert így a napelem a technológiát és az innovációt lehetővé tevő eszközzé is válik. Másodszor a fotovoltaikus technológia fejlődését, amely más a nyomtathatóságis érkezett, így új tervek, alacsonyabb költségszint és magasabb fnnntarthatósági besorolás érhető el velük. Végül a plazmonikus tulajdonságú aktív anyagokat, mert ezek fizikája radikálisan eltér az összes többi fotovoltaikus technológiától.”

A Peafowl eszközökbe integrálható, esztétikus napelemcellákat tervez, amelyek plazmonikus tulajdonságú anyagokat alkalmaznak a fény összegyűjtésére. A technológia segítségével olyan színezett vagy színtelen cellák hozhatók létre, amelyek elegendő áramot termelnek okoseszközök, például IoT érzékelők és dinamikus üvegek működtetéséhez.

Forrás: pv-magazine