A V4Grid nemzetközi konzorcium projektje támogatást nyert az Európai Interreg Central Europe programban

Az innovatív nemzetközi V4Grid projekt közel 2,4 millió eurós támogatást kapott az Interreg Central Europe programban. Ezt az ambiciózus kezdeményezést egy 11 partnerből álló konzorcium viszi véghez, amely különböző iparági szereplőket tömörít magába, úgy mint: energetika, autóipar, töltőberendezés gyártó, jog, szoftver fejlesztő, mesterséges intelligencia fejlesztő, akadémiai illetve K+F területek képviselői Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról és Szlovákiából.

A V4Grid projekt célja, hogy Közép-Kelet-Európában egy minden szempontból működőképes szolgáltatássá alakítsa át az elektromos járművek elektromos hálózatba integrálását elősegítő, már meglévő úgynevezett Vehicle-to-Everything (V2X) technológiát. A nemzetközi együttműködést kihasználva a V4Grid konzorcium a V2X technológiában rejlő üzleti szolgáltatások illetve lehetőségeinek maximalizálására fog törekedni, amely magában foglalja a Vehicle-to-Grid (V2G), Vehicle-to-Building (V2B) és Vehicle-to-Home (V2H) funkciókat.

A V2H egy olyan rendszer, amelyben egy elektromos autóval rendelkező ház el tudja tárolni a nappal megtermelt energiát az autó akkumulátorában, és este, mikor már nem süt a nap, akkor kinyerni azt az autóból, elkerülve azt, hogy alacsony áron vissza kelljen tölteni a villamos hálózatba a többlet energiát.

A V2B már egy komplexebb rendszer, amelyen keresztül, több elektromos autó van rácsatlakoztatva egy épületre, és a cél az, hogy a napon belüli csúcs felhasználásokat az autók akkumulátorából nyerjük ki és ezáltal a teljes havi áramszámlát lehessen csökkenteni, ugyanis a csúcsfelhasználások kivágásával, alacsonyabb lehet az áram rendelkezésre állási díja – ami egyike a céges villanyszámla-tételeknek –, és ez által teljes havi számla.

A V2G működéséhez pedig már több száz vagy ezer autóra van szükség, amelyek távolról vezérelve az olyan időszakban töltenek, mikor alacsony az áram ára, és olyankor töltenek vissza a hálózatba, mikor a drága áram. Illetve létezik az az üzleti modell is, amikor az autók akkumulátorát csak kis mértékben használjuk, de mégis segítenek az autók stabilizálni a hálózatot. Ez volna a frekvencia szabályozás. Ebben a modellben az autó tulajdonosa bérleti díjat kap az akkumulátorának a használatáért, és természetesen a saját mobilitását minden esetben előtérbe tudja helyezni az energiaszolgáltatásokhoz képest.

A V4Grid projekt célja ezeknek a koncepcióknak a kidolgozása üzleti szempontból, megtérülési számítások készítése, egy komplett szolgáltatáscsomag kialakítása illetve szabályozási javaslatok megfogalmazása. A résztvevők összesen 18 V2X töltőt fognak telepíteni, 15 bemutató helyszínen a V4-es régió országaiban.

Az elkövetkező 30 hónapban átfogó adatgyűjtésre és elemzésre fog sor kerül, majd a V2X szolgáltatások fejlesztése és bevezetése következik. Ez a közös erőfeszítés hozzájárul egy integráltabb és intelligensebb energiarendszerhez, valamint megteremti a jövő előfeltételeit olyan helyeken, ahol az elektromos járművek kulcsszerepet fognak játszani a hálózat stabilitásában és az energiaáramlás szabályozásában.

A projekthez szükséges akkumulátorokat két, használaton kívüli japán autóból szerelték ki. A Solar Carportot az Óbudai Egyetem Szőlő utcai telephelyén helyzeték üzembe annak érdekében, többek közt azért, hogy a hallgatók tanulmányozhassák az árammenedzsmentet. Az innovatív Solar Carport-tal lehetőség nyílik a napelemes rendszerek struktúrájának, főbb szerkezeti elemeinek, üzemeltetésének gyakorlati bemutatására. A hallgatók mérhetik a napelemek performanciáját, az akkumulátorok karakterisztikáját vagy az elektronikai egységek (inverter, töltő, akkuvezérlő) főbb jellemzőit. Mindezen túl a rendszer alkalmas kutatás-fejlesztési feladatok végzésére is, mit például az akkumulátorok másodlagos felhasználásával kapcsolatos tapasztalatok szerzése, a hálózati visszatáplálás vizsgálata (V2G – VehicletoGrid), vagy akár az ütemezett töltés algoritmusainak fejlesztése.”

"V4Grid projekt óriási lehetőségeket rejt magában. Világszerte már több mint 15 millió elektromos autó fut az utakon, és folyamatosan nő az egy autóban lévő akkumulátorok mérete. Amennyiben sikerül egy olyan üzleti modellt megalkotni, amelyben hasznosítani tudjuk – a V2X technológián keresztül - a villanyautókat energiatárolásra, az nagymértékben átalakíthatja a jelenleg ismert energia piacot, illetve támogathatja a megújuló energiák térnyerését, nem utolsó sorban pedig jövedelmet is generálhatnak az autók tulajdonosai számára." – nyilatkozta Reizer Levente, a Premium Napelem Kft. ügyvezető igazgatója.

Interreg Central Europe Program

Az Interreg Central Europe egy transznacionális együttműködési program, amelyet az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) finanszíroz az Európai Területi Együttműködés célkitűzése keretében. A program olyan erősen integrált partnerségeket támogat, amelyek különböző kormányzati és igazgatási szinteket, köz- és magánszektorbeli szerveket, valamint különböző szakpolitikai területeket vonnak be és képviselnek. Ezeken a partnerségeken keresztül a transznacionális együttműködési projektek képesek közös problémákra és kihívásokra közös megoldásokat kidolgozni, előkészíteni és megvalósítani.

A konzorciumi partnerek

A Západoslovenská energetika, a.s. (SK) – a konzorcium vezetője – több mint 100 éves múltra visszatekintő vállalat, amely a legnagyobb európai energetikai csoporthoz, az E.ON-hoz tartozik. A kiemelt tevékenységei közé tartozik a villamosenergia-elosztó rendszer működtetése, a villamos energia és a gáz értékesítése, a megújuló erőforrások felhasználására fókuszáló átfogó megoldások ajánlása és töltőállomások építése, valamint az e-mobilitás fejlesztése Szlovákiában.

ABB s.r.o. (SK) mint az e-mobilitás iparágának globális vezető vállalata, töltési megoldásokat kínál ügyfeleinek az egész világon, több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik az adott szektorban.

E.ON Energie, a.s. (CZ) az E.ON csoport tagjaként a második legnagyobb villamosenergia-kiskereskedő Csehországban. E.ON Energie, a.s. villamos energiát és földgázt értékesít, valamint több mint 1 millió ügyfélnek nyújt B2B és B2C energia-megoldásokat.

Gablini Automotive Group (HU) Magyarország egyik vezető márkakereskedője, amely több mint 35 éves múltra tekinthet vissza és mára már 10 nemzetközi márkát képvisel, közöttük olyan prémium autógyártókat is, mint az Aston Martin vagy a Lotus, vagy a legújabb ékkő kínai prémium elektromos autó gyártó, a Nio. Az elmúlt évtizedben a Gablini csoport vezető szerepet töltött be a magyarországi elektromos autó értékesítésben is.

Institute of Fluid Flow Machinery (PL) 1956-ban alakult, a Lengyel Tudományos Akadémiához tartozik, és több mint 200 alkalmazottat foglalkoztat. Az egyik legfontosabb kutatási területe a megújuló erőforrásokon alapuló elosztott hő- és villamosenergia-termelés.

Kassai Műszaki Egyetem (SK) több mint 70 éves múltra tekint vissza, mely a szlovák tudomány és felsőoktatás egyik pillérévé vált, kiváló nemzetközi hírnévvel.

Kempelen Institute of Intelligent Technologies (SK) egy független, non-profit intézet, amely az intelligens technológiai kutatásokkal foglalkozik. Kapcsolatot épít ki a mesterséges intelligencia és a számítástechnika egyéb területein dolgozó szakértők és további tudományágak között.

Meter Solutions Kft. (HU) segíti az elektromos járműflottát üzemeltető vállalkozásokat a flotta töltési folyamatainak optimalizálásában, a töltőhely hálózatra gyakorolt hatásának csökkentésében és működésük fenntarthatóbbá tételében.

Premium Napelem Kft. (HU) egy innovatív, megújuló energiával foglalkozó cég, amely fő fókusza a kiemelkedő ügyfélelégedettségen túlmenően, a megújuló energiák és az autóipar közötti szinergiák kiaknázása. Megalkotta az első olyan Solar Carportot, amely nemcsak, hogy autókat tud tölteni, de el tudja tárolni az áramot is, méghozzá újrahasznosított elektromos autó akkumulátorban – amely 2020-ban nemzetközi innovációnak számított.

Przywidz önkormányzata (PL), más néven Gmina Przywidz, egy település Észak-Lengyelországban. A Przywidz egy önkormányzati köztestület, amely magas fokú energiatudatossággal rendelkezik.

R3 Sp. z.o.o.powerd by CCLaw. (PL) átfogó jogi támogatást nyújt a megújuló energiaforrások és az e-mobilitás területén. Az R3 az elektromobilitás, a megújuló energiaforrások és az ingatlanügyek jogi szakértőiből áll.