Újszerű napelem modul szállítási megoldás Ausztráliából

A napelem modulok raktárból a munkavégzés helyszínére történő szállítása során a biztonság folyamatosan napirenden volt a telepítők körében, de most egy ausztrál cég egyszerű, de hatásos állványrendszert tervezett és gyártott le, ami segít eloszlatni az aggályokat. Az állványrendszer olyan alumínium vázból áll, amelyben egymással szemben a napelem modulok becsúsztatására alkalmas rekeszeket helyeztek el.

2021. március 5. péntek, forrás: mnnsz.hu

A Queensland-i székhelyű, napelemek telepítésével foglalkozó Horan and Bird a vállalat kisteherautójába illeszkedő állványrendszert tervezett, hogy ne kelljen utánfutókat használniuk és hogy biztonságos, biztos és egyszerű megoldást nyújtsanak a napelem modulok szállítására.

Az állványrendszer olyan alumínium vázból áll, amelyben egymással szemben a napelem modulok becsúsztatására alkalmas rekeszeket helyeztek el. Utána az állvány tetejéről leeresztik az állvány teljes hosszán átnyúló zárószerkezetet, ez rögzíti a modulokat a helyükön. A prototípus módosítható, hogy illeszkedjen a különböző méretű keretekhez, több mint 20 modul fér bele, és a tervezésnél ügyeltek, hogy elférjen egy szabványos méretű kisteherautóban.

A Horan and Bird vállalati szolgáltatásokért felelős vezetője, Nicola Howie arról tájékoztatta a pv magazine-t, hogy az állványrendszer tervezését és legyártását a Horan and Bird csapata végezte.

„Együttműködtünk egy mérnökkel, de az üzemeltetésen dolgozó fiúk teljes egészében megtervezték és be is építették” – jelezte, és hozzátette, hogy a tervezés legfontosabb motívuma a biztonság volt.

„A szárazföldi szállítás jelenti a legnagyobb kockázatot az ágazaton belül. Nem a panalek telepítése, hanem a szárazföldi szállítás” – foglalta össze.

„Több mint 10 éve foglalkozunk szolár berendezések telepítésével, és legnagyobb kártérítési követeléseink utánfutókhoz kapcsolódtak, váll-, nyak- és hátsérülésekkel összefüggésben, mert megemelték a panelekkel megrakott utánfutót, amikor csatlakoztatták a kisteherautóhoz.

„És persze útközben is. Nagyon sokat utazunk sztrádákon, és az utánfutók rendkívül veszélyesek. Ezért választottuk ezt az utat, a teljesen integrált kisteherautó létrehozását.

Howie azt közölte, hogy a cég egyenlőre csak egy kisteherautóba szerelte be az állványrendszert, de tervezik, hogy végül a teljes, 10 járműből álló flottájukat továbbfejlesztik.

„Ez az első próbálkozásunk” – mondta. „Először egybe akartuk beépíteni, és ellenőrizni, hogy működőképes-e, és az. Nagyon örülünk neki, és most dolgozunk a flotta többi részének átalakításán.”

Két napelem modul lerepült az utánfutóról. Image: QPS

A Horan and Bird állványrendszer bemutatása pont időszerű, miután a hét elején kikerült egy videó felvétel, amin az látható, ahogy egy sofőr Brisbane-ban éppen megússza a súlyos balesetet, amikor az előttük haladó utánfutóból kirepül két napelem modul.

A felvétel Brisbane területén készült szerdán, miközben a sofőr egy nagyobb autópályán haladt.

A menetrögzítő kamera felvételét a Queensland-i rendőrség töltötte fel egy közösségi oldalra, ezen az látható, hogy két napelem panel repül ki egy vontatott utánfutóról és törik darabokra a jármű előtt. A vontató jármű vezetője nem reagált a történtekre.

A Horan and Bird csoport vezetője és a cég alapítója, John Horan úgy véli, hogy az iparág számára továbbra is fontos marad a biztonság a szállítás során.

„A szárazföldi szállítás, az utánfutók vontatásával, különösen a sztrádán egyike a legjelentősebb kockázatoknak egy szolár ágazatbeli cég számára” – mondta.

„Vannak akik azt mondják, hogy ennek az állványrendszernek a hatékonysága elmarad egy targoncáétól, amellyel az utánfutóra fel lehet dobni egy raklapot, de őszintén, mit számít a hatékonyság a biztonsággal összevetve?

A Horan and Bird, amely 2009 óta több mint 26 000 napelemes rendszert szerelt készre, összesen 150 MW kapacitás erejéig, további előnyről is beszámolt az új állványrendszerrel kapcsolatban: a munkavégzés területén kevesebb hulladék marad.

A mikrorepedések befolyásolhatják a kimenő teljesítményt is. Fénykép: PVEL

Ez egyúttal védi a napelem modulokat a szállítás során bekövetkező károktól, cella szinten csökkenti az erőhatásokkal kapcsolatos mikrorepedések kockázatát, amelyek érinthetik mind az kimenő teljesítményt, mind a napelemes fotovoltaikus rendszer élettartamát. A mikrorepedések esetében fennáll a melegpontok létrejöttének lehetősége is.

„Ez az egyik ok, amiért rászántuk magunkat, de nem ez a legfontosabb ok” – mondta Horan. „De ez megoldandó probléma az ágazaton belül, aminek tudatában voltunk.”

Az állványrendszer máris „jelentős” érdeklődést keltett a többi telepítő köreiben.

„Hihetetlen. Nem eladásra terveztük, de nagyon sokat szeretnének ilyet. Hihetetlen, hogy hányan akarják ugyanezt megtenni.

„Tudjuk, hogy mennyire veszélyes autózni utánfutókkal és raklapokkal, de mi nem gyártó cég vagyunk, hanem szolár cég. Valaki más valószínűleg olcsóbban meg tudja építeni, mint mi.”

Forrás: pv-magazine