Kalifornia megfelelő módon értékeli az elosztott energiaforrásokat – és az adófizetők sokat nyertek ezzel

Mostanáig az elosztott megújuló energiaforrásoknak 50%-át elrabolták, mivel az elosztott megújuló energiaforrások (distributed energy resources, DER) értékelése során a CPUC által végzett költségszámítások nem vették figyelembe az átvitel költségeit.

2020. április 29. szerda, forrás: mnnsz.hu

Kalifornia állam közművekkel foglalkozó bizottsága (California Public Utilities Commission, CPUC) elfogadta egy olyan tényező alkalmazását a jövőre nézve, amelynek révén az elosztott megújuló energiaforrások (DER-ek) értékelésekor figyelembe fogják venni az eddig figyelmen kívül hagyott átviteli költségeket, ami hatalmas nyereséget jelent a kaliforniai adófizetőknek.

Az úgynevezett Clean Coalition (Tiszta Koalíció) nevű szervezet szerint az átvitelhez szükséges infrastruktúrát a maximális terhelésre kell kiépíteni, és ez a tétel egyre gyorsabban növekedő hányadát adja az áramszámlának, Kaliforniában gyakran meghaladja az energia előállításának költségét.

„Ez egy fontos első lépés, amely a jövőbeli átviteli költségek számításba vételére irányul, ezek a költségek a 2,5 cent/kWh körül mozognak, de ez még mindig nem veszi figyelembe a múltbéli átviteli költségeket, amelyeket az átvitel hozzáférési díjak tükröznek, ez további 3 cent/kWh körüli költséget jelent” – tájékoztatott Craig Lewis, a Clean Coalition ügyvezetője. „Nyilvánvaló, hogy kWh egységenkénti 5 cent kihagyása a DER-ek eredményeinek értékéből komoly piaci torzulást eredményez, amely ellopja a DER-ekből fakadó értéket és piaci lehetőséget.”

A Clean Coalition becslése szerint mostanáig az elosztott megújuló energiaforrásoknak 50%-át elrabolták, mivel az elosztott megújuló energiaforrások értékelése során a CPUC által végzett költségszámítások (avoided cost calculator, ACC-k) nem vették figyelembe az átvitel költségeit. Különösen az fontos, hogy az elosztott megújuló energiaforrások (DER-ek) csökkentik az új átvitelt szolgáló infrastruktúra szükségességét, ami érinti a terhelés növekedés kérdését.

„A legtöbb adófizetőnek és törvényalkotónak fogalma sincs arról, hogy az átvitelt szolgáló infrastruktúrával kapcsolatos műveletek és karbantartási költségek teszik ki az átviteli költségek körülbelül 90%-át, amelyet aztán az adófizetőkre terhelnek az infrastruktúra élettartama során” – mondta Lewis.

Ha a DER portfóliójába bevonják az energiatárolást is, akkor a megtakarítással elérhető nyereségek még jelentősebbek. „A különálló napelemek körülbelül a napelem névleges teljesítményének 25 százalékának erejéig visszafogták a csúcsidőszakban az átviteli hálózat kihasználtságát, míg a napelem-plusz-tárolás megoldás képes csökkenteni a csúcsterhelést a napelem teljes névleges teljesítményének erejéig. Ezzel egyidejűleg a napelem-plusz-tárolás páratlan szintű rugalmasságot képes biztosítani a közösségeknek” – vélte.

„Gratulálunk a CPUC-nek annak biztosításáért, hogy az ACC tükrözze azokat a megtakarításokat, amelyek a jövőbeli infrastruktúra kiépítési beruházások elkerüléséből fakadnak” – jelezte Lewis, és megjegyezte, hogy a Clean Coalition az elmúlt tíz évben folyamatosan harcolt az átviteli költségek megfelelő allokálásáért.

Mostanáig a megspórolt infrastruktúra kiépítési beruházások értékét kihagyták a dél-kaliforniai San Diego Gáz- és Elektromos műveknél végzett költségekre vonatkozó számításokból. Azonban a Pacific Gas & Electric Co. (PG&E) már a CPUC döntését megelőzően is figyelembe vette az ACC számításoknál az elkerült jövőbeli tranzakciók költségeit. Az ACC számítások változásai érinteni fogják mind a három befektetői kézben lévő közműcéget, és finomítani fogja a PG&E által alkalmazott módszertant is.

Forrás: pv-magazine